Miksi matkustat?

Sijainti
Tampere
Syväluotaava (köh.) analyysi matkustamiseni perimmäisistä syistä:

Kun olen poissa kotoa, pääsen näkemään, millainen olen, kun kukaan ei tunne minua. Kun olen vieraassa maassa pääsen haastamaan omia rajojani, joita on paljon, usein liikaa. Matkustaminen tuo uutta perspektiiviä kotiasioihin ja poistuminen kotoaan rentouttaa tehokkaammin kuin muu lomailu.

Epämukavuusalueilla käyminen opettaa ja kehittää. Vieraiden kulttuurien ymmärrys auttaa ymmärtämään sitä, miksi maailma on sellainen kuin se on.

Miksi sinä matkustat?

Aika paljolti samoista syistä...

...paitsi että erilaiset elämykset kuuluvat vahvasti lomailuun, ainakin minun kohdallani.

Elämyksiä kuten upeita maisemia, uusia urheilulajeja (sukeltaminen, laskettelu tms.) ym. benjihyppyjä ja paraglidingeja, joita ei välttämättä kotona voi kokea, kannattaa tehdä ulkomailla jos siihen on mahdollisuus ;)

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Pirkkala
Matkustan, koska olen matkalla vähemmän masentunut kuin kotona. Joskus saattaa jopa pieni hymynkare hiipiä kasvoille eikä muista ollenkaan synkistellä. Matkalla tunnen itseni vapaaksi. Ei sillä etten viihtyisi kotonakin, mutta vaihtelu virkistää. Jotenkin se vaan on kiintoisaa nähdä aina uusia paikkoja. Jonkinlaista levottomuutta, uteliaisuutta, uusien elämysten etsintää.

Olen matkustellut myös hieman sillä silmällä että löytäisin paikan, jossa haluaisin asua pitempääkin, mutta tämä ei ole matkustamiseni päämotiivi. "Kun palaa takasin Suomeen, osaa arvostaa asioita, joita normaalisti pitää itsestäänselvyytenä." Tämä ei minusta ole niinkään motiivi matkustaa, vaan matkustaminen myönteinen sivutuote.

Matkustan pääasiassa atooppisen ihottumani takia aurinkoon pakoon jatkuvaa ihon hoitoa ja raastavaa raapimista.. ja tietenkin saan rentoutua hyvässä seurassa ja vaan olla ajattelematta mitään! Parasta :)

Olen myös kiinnostunut muiden maiden nähtävyyksistä ja "kummalisuuksista" mitä ei Suomesta saa/näe.

Sijainti
Helsinki
Matkustan, etten jäisi paikoilleni liian pitkäksi aikaa. Perspektiiviä elämään saa vain avartamalla horisontteja. Joskus ulkomailta lähtiessäni huomaan, että melkein tulee itku, kun en tahdo takaisin Suomeen. Toisaalta joskus hieman huonomman reissun jälkeen käy mielessä, että kyllä se kotimaa ihan mukava onkin.

Kai tämä reissaaminen on minulle hieman uteliaisuutta uusista paikoista, hieman rajojen kokeilua, ja aika paljon pakoa arjesta.

työ vie tien päälle

Kerran kuussa reissaan autolla tai lentäen Iso-Britanniaan. Että, matka olisi mukavampi lisään työhön myös hitusen huvia ja otan aina jonkun lapsistani mukaa. Lautoilla on paljon aikaa jutustella lasten kanssa ja automatkatkin sujuvat nopsemmin.

Sijainti
Länsi-suomi
Hyvä peruskysymys, jota ei oikeastaan ikinä ole tullut ajatelleeksi.
Foorumilaiset on pitkälti vastannut jo mikä siinä pitkälti kutkuttaa.
Itselläni lämpö ja arska on gutaa! Joskin kunnon suamen pakkastalvi on lähes parasta,kuten nyt.

Jos matkailu olisi/tapahtuisi aina vastenmielistä, niin tuskin lähtisin lainkaan, mutta vaikka paikoittain raskasta,
niin koettelemukset korvaa ja tuntematttomat tekijät kiihottaa.

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Pirkkala
IS kertoo tänään LP:n listaamat neljä tieteen osoittamaa hyötyä matkustamisesta. Matkustus:

1. Nuorentaa. Uusi paikka saa aikuisen omaksumaan lapsen aikakäsityksen ja yksi viikko tuntuu kolmelta.

2. Lisää älykkyyttä. Matkustaminen, ulkomailla asuminen ja jopa matkustamisen suunnittelu lisäävät luovuutta.

3. Tekee aikaansaavaksi. Pitkien lomien maissa tuottavuus on parempi.

4. Lisää seksikkyttä. Rusketus ja tarinat. Parhaat puheenaiheet ensitreffeillä ovat harrastukset ja matkustaminen.

IS kertoo tänään LP:n listaamat neljä tieteen osoittamaa hyötyä matkustamisesta. Matkustus:

1. Nuorentaa. Uusi paikka saa aikuisen omaksumaan lapsen aikakäsityksen ja yksi viikko tuntuu kolmelta.

2. Lisää älykkyyttä. Matkustaminen, ulkomailla asuminen ja jopa matkustamisen suunnittelu lisäävät luovuutta.

3. Tekee aikaansaavaksi. Pitkien lomien maissa tuottavuus on parempi.

4. Lisää seksikkyttä. Rusketus ja tarinat. Parhaat puheenaiheet ensitreffeillä ovat harrastukset ja matkustaminen.
Heh ja nää pitää paikkansa! kun vähän miettii niin varsinki toi numero 4 ! :D

Elämä on liian lyhyt, mun mielestä on tärkeää kerätä erilaisia kokemuksia niin paljon kuin mahdollista, jotta olisi vanhana jotain mitä muistella. Sen takia lähinnä matkustan. Ja muutenkin, kiva tutustua eri kulttuureihin, erilaisiin ihmisiin. Sitten kun tulee kotiin, alkaa kattoo omaa elämää ja ympäröiviä ihmisiä ihan eri tavalla.

Minulla on yksinkertaisesti niin utelias mieli, tahdon nähdä ja kokea. Eläminen, uusien kokemusten kerääminen ja maailman tutkiminen on melkein velvollisuus, ainakin minun. Eikä pelkkä velvollisuus, myös suuri ilo. Matkustaminen on eräs parhaista tavoista rikastuttaa elämää ja se avaa uusia perspektiivejä asioihin. Elämä voi olla niin toisenlaista muualla ja siitä voi ja kannattaakin oppia ja laajentaa omaa ajattelutapaansa.

Sijainti
Uusikaupunki
Olen juuriltani karavaanari ja geenit vetävät tien päälle.

Loma ei tunnu lomalta ellei pääse pois kotoa. Mökille pääsee ympäri vuoden, mutta lomalla haluaa jonnekin kauemmas ja uusiin ympäristöihin. On aina hienoa löytää uusia paikkoja itselle.

Reissailen käyttäen autoa, pyörää ja telttaa. Tuollaisessa on kivaa, kun ei varaile mitään etukäteen. Menet sinne mihin tuntuu hyvältä mennä, olet yötä siellä missä näyttää sopivalta jne.

Sijainti
Pietarista 196 km.länteen
Kai se on uteliaisuus mikä vetää matkoille..tosin kun on kotoisin pieneltä paikkakunnalta,matkusti mihin vain niin jopa on "siistiä".
Se on tämäkin laji vähän kuin pelaaminen,vie koko käden mennessään.Ei ole hyvä ihmisen olla jos ei ole mitään matkaa varattuna,edes pientä.
Vakio on ollut että talvilomalla ja kesälomalla tehdään jonkinlainen reissu joko lentäen tai autolla.Sitten pitkin vuotta jotain minilomia ja niillä reissuja naapurimaihin tai kotimaanmatkailua.
Itellä on matkailullisesti hyvä asia että tästä kotimökistä on lyhyempi matka Nevski Prospektille kuin Mannerheimintielle.
Ensimmäiset reissut itärajan taa omalla autolla tein jo silloin kun nimi oli vielä Neuvostoliitto.Ensimmäiset parikymmentä vuotta meni kuin katselisi televisiota ilman ääntä,sitten opettelin venäjän aakkoset ja maailma rajan takana alkoi avautua ihan eritavalla.
En minä kieltä osaa mutta kovasti yritän hotellissa/kaupassa/ravintolassa/huoltamoilla jotain jutella paikallisella kielellä ,ja se on palkitsevaa kun jotakin asioita saa hoidetuksi.

Virossa tulee käytyä useita kertoja vuodessa,joskus muuten vaan,toisinaan huollattamassa autoa tai hammaslääkärissä.Matkoja ne on nekin,irti arjesta.

Se on yksi pointti,arki on aina samaa täällä,pienikin matka katkaisee sen mukavasti.Oikein pahalta tuntuu kun joillakin lomasuunnitelmat on olla neljä viikkoa kotona,vaikka mikään ei estäisi matkustamista.No,pitää muistaa että kukin tyylillään.

Kovin kaukomatkoja ei ole tullut harrastettua,suunnilleen puolet euroopan maista vielä näkemättä,vähän afrikan puolella käyty.Saksa on ollut suosikki,siellä lomailtu melko paljon,Englanti alkoi myös kiinnostaa kun keväällä tuli käytyä Yorkshiressa.

Meni aika offtopikin puolelle....mutta alkuperäiseen kysymykseen,useimmiten ihminen on kotikulmilla,mukava nähdä miten ihmiset elelee muualla.Siinäkin juuri on syy mikä pitkissä automatkoissa viehättää;näkee sitä paikallisten elämänmenoa siinä välissäkin,mitä lentomatkoilla ei näe.

Suomalaiset vissiin matkustaa aika paljon ulkomaille,mutta valitettavasti silti iso osa ei.Sen huomaa täälläpäin siitä että ne jotka vähiten matkustaa on eniten muukalaisvihamielisiä,sanoisin jopa rasistisia jos niin sopisi sanoa.
Tekisi hyvää vähän käydä muuallakin kuin omalla postilaatikolla toteamassa,että kaikkia maailman asioita ei ole suunniteltu Suomalaisten näkökulmasta,eikä Suomi ole millään tavalla maailman napa.

No,eipä sitä itsekkään sen takia ensisijaisesti tule reissattua että olisi avarakatseisempi ihminen,mutta viimeaikoina on asiaa tullut pohdittua paljonkin juuri tuon täällä itäsuomessa esiintyvän vastakkainasettelun takia.

Ja vielä pitää tähän loppuun laittaa semmoinen hassu sattuma:eek:lin silloin persujen "ison jytkyn" aikaan Itävallan Salzburgissa ,ihmettelin kovasti kun aiheesta tuli paljon televisiosta.Eräskin ohjelma alkoi kun joulupukki lähti Korvatunturilta matkaan oikein postikorttimaisemista,sitten kohta kuvaan vaihtui pilottitakkisia kaljupäitä maihinnoususaappaissa nyrkkiä ilmaan puimaan.Jotenkin haluttiin kuvata lintukoto Suomen muutosta äärioikeistolaiseen suuntaan...vähän ylireagoinnilta tuntuu sen porukan "näyttöjä"kun nyt katsoo...
Mutta siis tämä harvinainen hetki kun Suomi ylittää uutiskynnyksen tuolla euroopan ytimessä olisi jäänyt näkemättä jos ei tulisi aina lomilla reissttua!